Thursday, December 8, 2011

Maki,mencarut.sebab KPOP



http://budakgigirabbit.blogspot.com/2011/12/kpopeuww.html?spref=fb

Link ni aku jumpa kat 1 blog.Budak ni dianiaya sebenarnya.Oleh fans2 yang fanatik KPOP.aku pun dengar gak lagu KPOP.SNSD.Super junior,Hyuna kim,bubble pop...tapi dengar utk2 layan2 je lah..tak de lah sampai tahap fanatik anak2 muda sekarang. pelik nya anak2 muda berusia belasan dan ada yg dah masuk universiti dan boleh dikira orang yg cerdik,..dalam blog ni maki hamun ,mencarut...haih..ape nye x matang lah......



nak fanatik2 tu fanatik lah,...tapi jgn sampai tahap dah hilang akal...budaya melayu dah hilang ..budaya islam dah x de dlm diri...dek kerana kpop yg agak remeh sangat..bende kecik ja pun..KPOP tak bawak korang ke mana pun sampai nak dipertahankan..korang nak minat kpop..minat lah..tapi jangan sampai tahap TAKSUB....seolah2 KPOP ni Tuhan korang....haih..
Wahai anak2 muda.kalau anda guna semangat ni mempertahankan islam dan Rasulullah..kan bagus....tapi sayang..

benarlah apa yg aku dengar dalam 1 hadis..sampai suatu masa...artis jadi sanjungan,ulama dipinggirkan...ak x pasti sapa perawi dia...tapi ni hadis sahih..so.,klau ada inform..gi tau lah ek...

Blog ni milik kepada uncle budak nih...antara ayat yg aku baca...

Saya simpati sebenarnya melihatkan bagaimana anak-anak berusia 11 tahun, 12 tahun malah ada yang berusia 9 tahun dengan mudah menulis sial, fuck, mati kau, kelar muka kau dengan pisau dan bakar rumah kau.

Apatah lagi ada yang manis bertudung menutup aurat malangnya mungkin ibubapa mereka lupa untuk mengingatkan kepada anak-anak kecil mereka ini - menjaga aurat itu termasuk tidak mencaci orang lain. Tidakkah kita terfikir jika kita biarkan perkara ia berleluasa tanpa kawalan dan sedikit pengajaran, satu hari nanti, kefahaman bahawa tudung itu hanya satu hiasan buat wanita?


lagi copy paste

Satu lagi, adakah ibubapa anak anak yang datang memberi komen di blog ini dalam posting terdahulu terlupa untuk beritahu, jika kita bercakap dengan orang lebih tua daripada kita, budaya Melayu itu indah dan penuh dengan adab? Salah siapakah jika anak-anak kecil ini tidak beradab malah merasakan diri mereka tidak ada keperluan untuk menitipkan sedikit rasa hormat pada orang tua?

Hanya segelintir kecil yang masih tampak hormat dan ini tentunya hasil didikan yang baik dari ibubapa.

Apabila membaca komen komen kebanyakan mereka, saya bertanya diri saya: bagaimana agaknya anak anak kecil ini berinteraksi dengan ibubapa mereka di rumah? Adakah dengan memanggil nama sahaja? Hi Jamil. Hi Mastura, kalau ibubapa mereka bernama Jamil dan Mastura.





semoga anak2 muda diberi kesedaran betapa pentingnya adab dan budaya..lagi2 kita ni melayu islam...Salam ISLAM kepada semua akhi dan ukhti...Jazakallah...

No comments:

Post a Comment